КРОВООБІГ.БУДОВА СЕРЦЯ

Мета: обговорити значення з кровообігу у життєдіяльності  організму людини; сформувати    знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями;  ознайомити учнів з властивостями  серцевого м’яза, розвивати  інформаційну кометенціюцію,уміння критично мислити,порівнювати, узагальнювати й робити  висновки,  працювати з додатковим матеріалом;  удосконалювати практичні навички  учнів  працювати з завданнями  друкованого зошита,  схемами та малюнками,  виховувати  усвідомлене  ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу  життя.

Тип уроку:. Урок формування умінь та навичок
Форма уроку:
Педагогічні очікування
Учні :називають: будову та функції серця;особливості роботи  серцевого м’яза;
характеризують: взаємозв'язок будови і функцій серця;
застосовують знання:для профілактики хвороб серцево – судинної системи
Основні поняття і терміни: епікард, ендокард, міокард, перикард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, електрокардіограф, електрокардіограма, кардіологія, автоматія серця.
Обладнання й матеріали:  картки з написами   схематичної моделі серця, комп’ютер, екран, проектор, презентації,   фотографії,    відеоролики, картки - схеми.
Методи: робота в парах, мозковий штурм,  розповідь, евристична бесіда
Запис на дошці
«Серце – джерело життя, початок всього,
сонце мірокосмосу, від якого залежить вся сила,

свіжість організму. 
Ніщо не може замінити серця
і взяти на себе його функції»
 Вільям Гарвей, англійський фізіолог XVІІ ст


СТРУКТУРА  УРОКУ, ОСНОВНИЙ ЗМІСТ  І  МЕТОДИ РОБОТИ

І. Актуалізація опорних знань.(Інтерактивна вправа „Мозковий штурм”.)
УЧИТЕЛЬ: Сьогодні ми розпочинаємо вчити нову тему «Кровообіг і лімфообіг», яка розрахована на 7 уроків. В ході вивчення ціє теми ми ознайомимося з будовою серця, кровоносними судинами, навчимося вимірювати пульс, артеріальний тиск, дізнаємося про хвороби серця, судин, та відпрацюємо методику надання першої медичної допомоги при кровотечах. Але перш ніж рухатися далі, пригадаємо а як же відбувалася еволюція кровоносної системи хребетних тварин. У вас на партах  лежать картки з малюнками різних хребетних тварин  та    будовою серця.(додаток 1) У зошитах у відведеному місці для записів зробіть відповідність. Прокументуйте свій вибір.
Правильна відповідь зображена на слайді
1. Серце риб -
2. Серце земноводних
3.Серце плазунів
4. Серце птахів
5. Серце ссавців;
Учні пояснюють свій вибір.
УЧИТЕЛЬ: Отже, еволюція системи кровообігу йшла по шляху утворення високоспеціалізованої системи  та ускладнення будови серця.(демонстрація слайдів, додаток2)
Інтерактивна вправа „Мозковий штурм”
1.А якою є кровоносна система у людини?
2. Які функції  виконує кров у людини?
3. Назвіть органи кровоносної системи
4. Чи можуть ці органи функціонувати ізольовано один від одного?
5. Що таке кровообіг?
6. Скільки кіл кровобігу?
7. Як вони називаються?
8. Що ви знаєте про серце? Яка його роль у кровообігу?
9. Скільки камер має серце людини?
10. До якого типу тканин відноситься серце?

II. Мотивація навчальної діяльності. ( слайд з епіграфом)
УЧИТЕЛЬ: Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоліттями вважало серце  центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. Недаремно про нього кажуть: серце – це життя.За все життя  людини серце працює  без єдиної зупинки на поточний чи капітальний ремонт.
Знання про будову та функції, хвороби серця накопичувалися поступово. Історія науки «про живий насос» пройшла довгий та тернистий шлях.ЇЇ основоположником був англійский вчений Уільям Гарвей. ( учитель зачитує епіграф до уроку)
Сучасна наука, яка вивчає серце і систему кровообігу називається кардіологія.
При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце - це всього лише м'язовий насос.
Інтерактивний вправа  «Зацікав»
 (додаток 3, слайди 1-14 «12 цікавих фактів про серце»)
ІІІ. Повідомлення  теми й завдання уроку. (додаток 3, слайди 15-16)
ІV. Формування нових знань та понять.
Перегляд презентації «Будова серця» (додаток 3, слайди 17-29)
1.Вправа  на закріплення знань з теми «Будова серця». (додаток 3, слайд 30)
 Завдання в зошиті: Позначте будову серця (за допомогою підручника  ст. 67  виконайте завдання  №3  зошита ст.44
2. Робота з підручником. Властивості серцевого м'яза.
УЧИТЕЛЬ: Серцевий м’яз завдяки особливостям своєї будови має фізіологічні властивості, про які ви зараз прочитаєте в підручнику на ст. 67 .Візьміть прості олівці в руки та позначте відповідними позначками інформацію в підручнику.  
Позначки:
V –      інформація, яку  ви  знаєте;
 +  -    нова  інформація;
?!  -   інформація, яка  вас    здивувала і      зацікавила.
Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм. Збудливість - це здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних).
Провідність – збудження, яке  виникло, поширюється по всьому серцевому м’язу.
Скоротливість – це здатність скорочуватися, що притаманна всім типам м’язової тканини
Здатність серця скорочуватися без зовнішніх подразників та участі н.с. називається автоматією
Повідомлення учня на тему « Відкриття Арістотеля та Везалія. а) Досліди О. Кулябко»,
 який оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Всі ці досліди показують, що причини, що викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, які можна зареєструвати за допомогою спеціального приладу - електрокардіографа. Запис електричних струмів серця називають електрокардіограмою.
V. Вправа на  критичне  мислення
УЧИТЕЛЬ: Якщо пошкоджуються елементи провідникової системи виникає серцева недостатність, тобто серцеві хвороби, про які ми дізнаємося на наступних уроках.
А сьогодні на уроці у словосполученні «серцева недостатність»,  я хочу всього навсього поміняти слова місцями, і що ми маємо: вислів «недостатньо серця».
 Ми живемо в дуже складний для нас час, коли є люди, в яких дійсно не вистачає в серці добра, миру, злагоди. Яке в них серце? То яким має бути серце  -  добрим, сміливим, чуйним, щедрим, люблячим, здоровим, гарячим.  Серце — це орган, який часто згадується в приказках, прислів’ях, піснях, віршах. Навіть підсвідомо людина пов’язує свій емоційний стан із серцем. 
Учні називають різні висловлювання зі словом «серце» та пояснюють їх значення.
Наприклад:
-          М’яке, добре, любляче серце.
-          Кам’яне серце.
-          Зроблене від усього серця.
-          Вирвати із серця.
-          Серденько мліє.
-          Серце пішло у п’яти.
-          Серце кров’ю обливається.
-          А як запитати вас, де ваша душа, куди ви покажете?
УЧИТЕЛЬ: Якими б різними не були ці висловлювання, усі вони доводять, що серце завжди реагує на гнів, радість, кохання…
VІ. Закріплення. Застосування отриманих знань та вмінь.
1.Робота в парах . Робота з роздатковим матеріалом. (Додаток 4)
 УЧИТЕЛЬ: Звертаю вашу увагу на слайд «Схема потоку крові в організмі людини». (№30)
Ваше завдання – розподілити потоки крові відповідно свого варіанту
кола кровообігу.
Відповідь для картки «Велике коло кровообігу»
7(лівий шлуночок)-8(півмісяцев клапани)-11(аорта)-14(артерії)-13(капіляри)-1(порожнисті вени)- 2(праве передсердя)- 4 (тристулковий клапан) ,.
Відповідь для картки «Мале коло кровообігу»
6(правий шлуночок)-8(півмісяцеві клапани) -10 (легеневі артерії)-12 (легеневі пухирці)- 9 (легеневі вени)-3 (ліве передсердя) – 5 ( двостулковий клапан)
Демонстрація слайду №31
2. Робота біля дошки. На магнітній стороні дошки прикріплені слова. Завдання учня «Скласти модель серця із запропонованих понять та термінів»
Слова: праве передсердя, ліве передсердя, правий шлуночок, лівий шлуночок, порожнисті вени, легеневі вени, легеневі артерії, 2-х стулковий клапан, 3-х стулковий клапан, півмісяцеві клапани, аорта.
VIІ. Підсумки уроку
VІІІ.  Повідомлення  домашнього завдання                                 



     


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу